Färger i en viiiind

Halloj!

Den här veckan har jag arbetat på en radie av artefakter, men den som jag vill dela med mig av för denna gången är färgläggningen av en ny fiende, nämligen Jelly Roger, en manet som skjuter en form av elektrisk massa mot spelaren.

När den var utan färg såg den bara platt och trist ut:manetjpegen

Sedan dess har den blivit lite mer förfinad och jag har experimenterat på diverse olika färger att klä den i. Första tanken var att ge den ljusa nyanser av blått, då jag först tänkte på vanliga maneter utan spröt som man hittar vid kusten. Dock slog det mig att den tidigare fienden som jag färglade hade liknande färgschema, så det fungerade helt enkelt inte.

Manetens projektil är till största delen gul, så jag provade sedan att göra Jelly Roger orange och röd, i hopp om att de skulle passa ihop. Tyvärr skar det sig med nyanserna på bakgrunden, så det var bara att gå tillbaka till skrivbordet. Tankeprocessen till slutresultatet var ytterst simpelt. Jag ville fortfarande behålla den lite brännande färgen i det röda, men utan att det skulle sticka ut för mycket. Jag tog helt enkelt en klar röd färg och blandade med en neutral blå som jag tog från bakgrunden. Anledningen till att dess bandana fick en ganska klar gul färg är delvis för att blått (bakgrunden) går väldigt väl ihop med blått och för att den inte ska se ut som att den är en del av manetens kropp i sig, utan en huvudbonad.

Då jag redan hade jag redan färglagt fienden med rött och orange, så jag tog helt enkelt en opacitet på ca 20 och målade över lagret. Resultatet blev det här:real jelly 13

 

Som alltid, så har jag använt mig av log opacitet och flow när jag har färglagt; 15-30 opacitet och ca 10 i flow. På så sätt är det enkelt för mig att skapa ett flertal nyanser. Jag använder mig av Jazza’s Tool Set där han har en brush som heter Jazza’s Brush Blender. Sättet som jag använder den på är att ta t.ex. en mörk röd och måla på en yta. Sen tar jag en ljus blå och målar precis på den röda färgens yttersta ytor. Sen byter jag tillbaka till samma röda färg och repeterar processen. Till slut så slätas den tydliga linjen mellan de två färgerna ut och det ser mer sammansatt ut.

Min tanke var att lägga upp filen till hans penslar här, men det finns inget stöd för den typen av filer. Om någon är intresserad, så är det bara att höra av sig, så kan jag prova att skicka via facebook eller mail 🙂

 

En reaktion på ”Färger i en viiiind

  1. Halloj där, Filip!

    Av vad jag har förstått av att ta en titt på en av dina tidigare bloggar är att line arten som ligger högst upp i inlägget är gjort av dig, och att du hade problem med imitera stilen som eran Lead Artist använder sig av. Dock så verkar inte den line arten som du sen skriver om hur du färglade vara samma bild, och en liten förklaring om huruvida den också är gjord av dig eller någon annan skulle ha hjälpt med att förtydliga det du skriver om. Jag blev själv lite förvirrad när jag såg att bilderna såg olika ut, speciellt när du skriver att den tidigare bilden är hur den såg ut utan färg.

    Förutom det så förklarar du på ett utförligt och tydligt sätt hur din arbetsprocess med att färglägga bilden gick till, speciell delen om hur du blandar olika färger för att få en jämn övergång.

    Ett mindre önskemål jag har är att du hade haft med en bild om hur maneten såg ut innan du lade till den blå ljussättningen på den – men jag antar att den nyare versionen sparades över den då det var en del av samma arbetsprocess, vilket är förståeligt. Det är dock ingenting som ger en stor påverkan negativt.

    Förutom dem två punkterna – och då framförallt den första – så tycker jag att du har lyckats med att skriva en tydlig blogg som uppfyller kriterierna.

    Gilla

Lämna en kommentar