Buckets of fun

Hallå, kära läsare!

Nu är sista veckan här och final väntar runt hörnet! Vad jag tänkte berätta för om den här veckan handlar, som oftast, om färg och form. För att mer specifik tänkte jag prata om en hink; en hink precis som den här:

hinki

Min sista power-up att göra var en hink som den ovan, men fylld med fiskbitar. Så som den fungerar i spelet, så kastar man fiskmat ner mot bottnen och då dras majoriteten av fienderna mot den istället för spelaren. Har man skicklighet och lite tur, så kan det vara skillnad på liv och död i spelet.

I början hade jag målat pellets, som sådant man faktiskt matar sina fiskar med, men en annan grafiker sa: ”vore det inte kul om man gör fiskmat av de fiender man besegrat? Så med andra ord, när man använder vår power-up så äter faktiskt de andra fiskarna upp sina vänner.” Alla sjöng ja. Plötsligt ersatte vi den tama bilden av hårda pellets till fiskslamsor.

Jag började med att skissa fram en helt vanlig hink och fyllde sedan all line art med Jerkers pensel som han skickade oss i ett mail för länge sedan. För att få fram en mer tecknad stil, så är tjockleken på alla linjer olika. När själva hinken i sig hade fått sin form, så började jag att rita dit själva fiskbitarna. Till största del såg det ut som köttfärs i formen, men med ett fiskben som sticker ut för extra effekt.

När det gällde att välja färg, så försökte jag hitta en alldaglig grå färg till hinken. Sedan tog jag en annan pensel för att rita bucklor på den. Ingen line art använder för själva formen på hinken, utan enbart färg. För att ge ett exempel, för att få hinken att se ut att ha bucklor som gick inåt, så använde jag en mörkare nyans av grått. Sedan använde jag en ljusare nyans runtomkring den mörka fläcken för att skapa skimmer. När alla bucklor var gjorda, så tog jag en ny pensel och ”duttade” väldigt lätt lite här och var på hinken för att få fram slitage och rost, eftersom hinken är under vatten. Jag använde mig av diverse nyanser av brunt och grönt för den rostiga effekten. Jag hade även låg opacitet på penseln när jag gjorde detta, runt 30.

Sedan hoppade jag vidare till fiskmaten som låg i hinken. För att den skulle se så rå ut som möjligt, så blev den helt enkelt rosa. Sedan tog jag en annan pensel på låg flow och opacitet och drog flera tjocka sträck där jag ville ljussätta. Anledningen till varför jag hade det är för att det hjälpte att göra så att maten såg fylligare och klumpigare ut. Och sen vips! Resultatet blev färdigt. Här har du slutresultatet!

chum food0000

En reaktion på ”Buckets of fun

  1. Tjena Filip 😀

    Snygg hink! Jag antar att ni jobba med Mermaid River, med tanke på havs-/fisktemat. När det kommer till själva blogginlägget, så är den informativ, bra strukturerad och väldigt komiskt (på ett positivt sätt). Du beskriver vad artefakten är och hur den kommer att implementeras vilket underlättar för läsaren, dock skulle det vara bra om du kunde slänga in titeln Mermaid River någonstans i texten. I inlägget beskriver du även hur power-up:n fungerar och du har även med en referensbild vilket jättebra.

    När det kommer till ”hur” delen, så beskriver du arbetsprocessen steg för steg och det var inte så svårt att hänga med texten. En sak i inlägget dock som jag tycker fattas är, som jag brukar kallad det ”Progress Bilder”, t.ex. bilder på dina skisser. Du förklara exempelvis att du använde Jerkers pensel och en annan pensel för att gör bucklor. Jag vet vad du menar med det, fast det skadar inte att ha med bilder på dessa penslar. Det skulle heller inte skada att ha med en färgpalett.

    Men annars ser inlägget bra ut, du beskriver arbetsprocessen tydligt och du förklarar dina tankegångar utförligt. Det enda som kanske behövas fixas är bildpositionen, eftersom att den täcker en del av texten ^^.

    Bra jobbat och lycka till i Theme Park! 😀

    // Kadar Ali, Grupp 16

    Gilla

Lämna en kommentar